Mahjong atau mahjung (Cina Tradisional: 麻將, Cina Ringkas: 麻将, pinyin: Májiàng; Kantonis: Màhjeung; merupakan permainan untuk empat orang yang berasal dari China. Juga dikenali sebagai Bahasa Cina: 麻雀; pinyin: Máquè; Kantonis: Màhjeuk; Jepun: Mājan.
Mahjong membabitkan kemahiran, strategi, dan pengiraan, termasuk juga satu tahap nasib. Bergantung kepada variasi yang dimainkan, nasib boleh menjadi isu remeh atau faktor utama kejayaan. Di Asia, mahjong juga popular sebagai perjudian juga sebagai permainan komputer.
Objek permainan adalah membina set lengkap - atau gabungan - biasanya bertiga, dari sama ada 13 atau 16 keping. Orang pertama mendapatkannya adalah dikira pemenang. Kepingan yang memberi kemenangan melengkapkan set pemain sama ada 14 atau 17 keping.
Sejarah Permainan Mahjong
Terdapart suatu mitos yang menyatakan bahawa permainan ini dibangunkan Kongzi, pemikir Cina teragung pada 500 SM: kemunculan permainan tersebut berkaitan dengan penjelajahan beliau menyebarkan ajarannya kepada raja-raja yang ada dalam negeri Tionghua. Tiga biji buah naga juga menyamai dengan tiga nilai yang diturunkan dalam jaran tersebut:
- Zhōng (中 , "tengah") merah - kemurahan hati,
- Fā (發 , harfiah kemakmuran) hijau - kejujuran
- Bái (白 , harfiah putih) Putih - taat kepada ibu bapa
Namun kesahihan muasal ini tidak dapat disahihkan langsung.
CARA BERMAIN MAHJONG
- Pemain : 4 pemain
- Komponen
136 jubin, termasuk 36 aksara, 36 buluh, dan 36 bulatan, yang seterusnya dibahagikan kepada empat set nombor 1-9 dalam setiap guaman. Terdapat juga 16 jubin angin dan 12 jubin Naga. (Banyak set juga termasuk 8 bonus ubin: 4 bunga dan 4 musim, tetapi ini tidak diperlukan dalam permainan asas.)
- 1 pasang dadu, untuk menentukan kesepakatan
- 4 rak (pilihan)
- Matlamat
Untuk mendapatkan "Mahjong", yang terdiri daripada mendapatkan 14 jubin anda menjadi empat set dan satu pasangan. Pasangan adalah dua jubin yang sama. Satu set boleh menjadi "pung", iaitu tiga jubin yang sama, atau "chow", yang merupakan larian tiga nombor berturut-turut dalam saman yang sama. Jubin tunggal tidak boleh digunakan dalam dua set sekaligus.
- Persediaan
Tentukan peniaga permulaan. Dalam tradisi Cina, empat jubin angin digelincir ke bawah dan ditangani oleh pemain. Pemain kemudian duduk mengikut jubin mereka, dan duduk mengikut arah jam mengikut urutan Utara, Barat, Selatan, Timur, dan Timur bermula sebagai peniaga. Pemain moden mungkin hanya menggulung dadu untuk menentukan peniaga.
Semua jubin digulung bersama-sama, dan setiap pemain membina dinding ubin muka depan di depannya, 17 jubin panjang dan 2 jubin tinggi. Hasilnya haruslah dinding ubin persegi besar di tengah meja.
Peniaga menggulung dadu dan mengira bahawa banyak jubin dari tepi kanan dindingnya, dan memisahkan dinding pada ketika itu untuk memulakan menguruskan jubin dari sebelah kiri tempat itu dan pergi mengikut arah jam.
Setiap pemain menerima 13 jubin, dengan peniaga bermula dengan jubin tambahan ke-14.
Setiap pemain kemudian mengatur jubinnya sendiri supaya dia dapat melihatnya dan pemain lain tidak boleh. Rak sering digunakan untuk tujuan ini. Peniaga kemudian membuang satu jubin, dan bermain bermula di sebelah kiri peniaga.
- Bermain
Sebelum giliran anda, anda perlu memberi pemain lain beberapa saat untuk menuntut jubin yang paling baru dibuang.
Keutamaan pertama berlaku kepada mana-mana pemain yang boleh menuntut jubin yang dibuang untuk melengkapkan Mahjong. Seorang pemain yang boleh melakukan tuntutan ini jubin, kemudian mendedahkan tangan menang 14 jubin.
Gagal itu, mana-mana pemain boleh menuntut jubin yang dibuang untuk melengkapkan pung. Pemain itu berkata "pung", dan kemudian mendedahkan dua jubin padanan yang sepadan dengan membuangnya. Sebagai contoh, jika jubin dibuang adalah 7 buluh, dan pemain mempunyai dua lagi buluh 7s di rak, pemain itu akan memanggil "pung". Apabila memanggil pung, seorang pemain mengubah pung yang siap (dengan kesemua tiga bambu, dalam kes ini) menghadapi, membuang jubin yang berlainan, dan giliran berlalu ke kanan.
Jika tiada siapa yang mendakwa jubin yang dibuang tetapi melengkapkan chow untuk anda, anda boleh menuntutnya pada permulaan giliran anda dengan mengatakan "chow". Anda kemudian mesti menghidupkan muka anda, mendedahkan larian yang telah disiapkan (contohnya 5,6,7 buluh) seperti contoh di atas. Anda kemudian membuang jubin yang berbeza dan bermain terus seperti biasa.
Jika pembuang tidak melengkapkan satu set untuk anda, maka pada giliran anda anda melukis jubin seterusnya dari dinding (kiri ke kiri). Kecuali ini memberikan anda Mahjong, anda kemudian membuang muka jubin.
Perhatikan bahawa pada setiap masa, hanya jubin yang paling baru dibuang boleh dituntut.
- Kong
Sesetengah pemain juga bermain dengan "Kong", iaitu empat jubin yang sama (seperti pung dilanjutkan). Peraturan yang sama untuk menuntut jubin yang dibuang berlaku, tetapi mana-mana pemain yang menyelesaikan kong dengan segera menarik jubin tambahan sebelum membuang.
- Akhir Tangan
Tangan berakhir apabila seseorang mengisytiharkan Mahjong dan mendedahkan tangan 14-jubin lengkap empat set dan sepasang.
Sekiranya tiada siapa yang mendedahkan mahjong pada masa dinding habis, permainan dianggap sebagai cabutan dan penawar rantai.
- Pemarkahan
Anugerah pemarkahan mudah satu mata kepada sesiapa yang mencapai mahjong dan memenangi tangan.
Terdapat banyak peraturan yang lebih rumit, yang banyak berbeza mengikut rantau. Pemberian mata Bonus merangkul titik tambahan untuk tidak memenangi dengan membuang, atau menang dengan jubin terakhir dalam permainan, atau memiliki pung naga. Skor markah eksponen setiap pung pada 2 mata, yang dua kali ganda jika pung tidak diturunkan, dua kali ganda jika pung digunakan atau nines, dan dua kali ganda lebih banyak jika pung itu adalah kong.
Oleh kerana variasi pemarkahan banyak, pemain perlu berhati-hati untuk bersetuju dengan peraturan pemarkahan sebelum permainan.
- Akhir permainan
Pemain bermain dengan jumlah mata yang telah ditentukan sebelumnya, atau 16 pusingan, atau sehingga pemain bersetuju bahawa mereka telah selesai.
LINK VIDEO PERMAINAN MAHJONG :
No comments:
Post a Comment